karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Deckare med både mys- och rysfaktor

Publicerad 2015-08-30 19:16:00 i

Någonstans läste jag att Bränd himmel av Gilly Macmillan skulle vara en höjdare. Och det stämmer verkligen! Det är tydligen Macmillans debut, och det är verkligen lovande om debuten är så här bra. Frågan är hur hon ska leva upp till det här om hon skriver fler böcker?
 
Bränd himmel är alltså en deckare, och den griper tag i en med en gång! Rachel och hennes åttaårige son Ben är på söndagsutflykt i skogen. Rachel övar sig på att släppa greppet och låta Ben ta eget ansvar. Svårt, sedan Bens pappa lämnat henne en tid tidigare. Men hon låter alltså Ben springa i förväg till en gunga som finns uppsatt i skogen. Och vad händer? Ja, när Rachel kommer fram till gungan är Ben förstås försvunnen. Varje förälders mardröm, gissar jag...
 
Vi får följa Rachel och hennes syster med familj, Bens pappa, de utredande poliserna, och en del andra personer. Macmillan använder sig effektivt av intervjuer, blogginlägg och psykologanteckningar insprängt i berättelsen, och det för effektivt händelserna framåt. Någon recensent jämför boken med Gone Girl, och jag kan hålla med i så så måtto att så fort man tycker att man börjar begripa vartåt det barkar, händer något, och man får tänka om helt. På något sätt är boken ganska hemtrevlig, fast intrigen är som sagt en mardröm...
 
Lever Ben, eller är han död? Och om han lever, kommer polisen att hitta honom? Man läser andlöst, och det är verkligen svårt att släppa den här boken!
 
Boken heter i original Burnt Paper Sky, och jag kanske är korkad, men kopplingen till den engelska såväl som den svenska titeln fattar jag inte riktigt. Men det är verkligen en bagatell i sammanhanget. Gillar du brittiska deckare, läs, läs, läs!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela