karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Välskriven spänningsroman utan riktigt slut

Publicerad 2015-12-22 08:44:58 i

 

Kvinna inför rätta av Louise Doughty har fått mycket lovord, och är ett riktigt genombrott för författaren. Det är inte en deckare, snarare en spänningsroman eller kanske en thriller. Den är välskriven, och den är spännande. Man får följa huvudpersonen, den femtiotvååriga genetikforskaren Yvonne Carmichael under en rättegång. Från början får vi inte veta mycket mer än att hon står inför rätta. Men för vad? Sedan varvar Doughty skickligt dåtid och nutid, så att vi gradvis får veta mer om vad som hänt, och vad Carmichael står anklagad för.

Boken är som sagt skickligt upplagd, och har ett bra språk. Men jag blir lite besviken på slutet. Det känns lite som en spänd förväntans upplösning i intet. Eftersom författaren bygger upp en spänning hade jag liksom väntat mig något mer av slutet, men jag vet inte. Det bara tar slut helt enkelt, och jag känner inte att jag fått svar på alla mina frågor.

Den här boken har tydligen jämförts med Gone Girl, men den boken tyckte då i alla fall jag var mycket bättre.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela