karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Jeffrey Archer i god form

Publicerad 2015-02-19 21:21:00 i

Jag har läst många böcker av Jeffrey Archer, och han är en av de författare jag väldigt gärna läser på engelska. Jag vill hålla igång engelskan, och Archer är så lättläst och har ett sådant flyt i sin berättelser att man inte ens tänker på att man läser på engelska.
 
Jag har just läst ut Be careful what you wish for. På svenska heter den Våghalsiga planer, och det är fjärde delen i den så kallade Cliftonkrönikan. De tre tidigare böckerna heter Harrys sång, En faders synder och Välbevarade hemligheter. De handlar om familjerna Clifton och Barrington, och som vanligt när det gäller Archer är det vendettor, ond, bråd död, pengar, familjefejder, kärlek och pengar i en salig blandning. Hans böcker påminner en del om varandra, men jag tycker ändå inte att de känns tjatiga. Archer är en mästare på att hålla spänningen vid liv När det gäller Cliftonkrönikan har jag ivrigt sett fram emot varje ny del. Till min glädje ser jag att del fem redan finns ute på engelska under titeln Mightier than the sword. Och med tanke på vilken rejäl cliffhanger Archer serverade i slutet av fjärde boken, måste jag nog försöka tag på femman ganska omgående. Måste få veta hur det gick!
 
I den här fjärde boken får vi följa syskonen Giles, Grace och Emma, Emmas man Harry, och deras barn Sebastian och Jessica. Och så den ondskefulle argentinske gangstern Don Pedro Martinez och hans två söner Diego och Luis. Och så den svekfulle Major Fisher och den onda societetsdamen Lady Virginia Fenwick. Ja, det är ganska klichéartade figurer, det medges. Men Archer utger sig inte heller för att skriva i Nobelprisklass, och vill man ha en stunds underhållning är han ett bra val, tycker jag.
 
Min absoluta favorit av de böcker av Archer som jag har läst är nog As the crow flies, som jag tror heter Fågelvägen på svenska. Den har jag läst minst tio gånger! Men Cliftonkrönikan ligger också bra till, eftersom jag gillar sådana här krönikor; flera böcker om samma personer, att man får följa flera generationer.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela