karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Betraktelser över fyrbenta och tvåbenta vänner

Publicerad 2015-01-17 22:11:00 i

Om ett par månader ska jag göra något jag aldrig gjort förut, men borde gjort för länge sedan. Kompisen Anna och jag ska kryssa till Åbo på tidningen Vi:s litteraturbåt. Tänk er en Finlandsbåt full av boktokar! Ja, och så några författare och deras böcker såklart. Det ska bli så himla roligt!
 
Bland författarna som ska med är Barbro Lindgren. Hon med Sparvel, Jättehemligt och en massa andra barnböcker. Och jag ska erkänna att jag läste aldrig någon av de böckerna när jag var barn. Jag vet inte varför, men de lockade mig inte. Och inte kände jag precis för att läsa dem nu heller, men jag tänkte göra ett försök att läsa åtminstone något av alla författare som ska med på båten. Så jag kollade upp Lindgren i bibliotekskatalogen, och hittade några vuxenböcker av henne. Ikväll blev det den 80 sidor korta Att älska ett djur hade länge varit min dröm. En liten ömsint betraktelse över olika djur, allt från hunden Mimmi till tuppen Putte Kock, den indiska flaskanden Gösta Bernard och myskankan Sickan Carlsson (och ja, jag gillar Lindgrens namnval på sin fågelvänner!). Men också om gråsuggor, dyngbaggar och om att rädda skalbaggar från drunkningsdöden. Dessutom om grannar och bekanta runt Glömminge på Öland, där Barbro Lindgren bor - Caja-Maja till exempel, som slängde ut toaletten, och som är dotter till en estnisk adelsdam och en skalbaggsexpert.
 
Boken är en liten bagatell, men den är välskriven och lyckas med att vara både rolig och sorglig, trots det korta formatet. Det kan nog bli roligt att lyssna på Barbro Lindgren!
 
Och tänk vad mycket man kan få in på 80 sidor bok.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela