karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Inte så roligt

Publicerad 2015-01-20 08:21:00 i

En till minibok av Barbro Lindgren fick det bli inför litteraturkryssningen. Den här heter Det är roligt att veta bäst, och är på 130 behändiga sidor i miniformat. Men sådär väldigt roligt är det faktiskt inte...
 
På baksidan av boken påpekas att om man saknar humor ska man inte läsa den här boken. Men jag vet inte, jag. Boken består av en massa betraktelser av Lindgren över saker hon inte tycker om. Och några företeelser är ganska roliga, men när man läser igenom den tionde texten där Barbro Lindgren spyr galla över allt från kyrkan till storsjukhus, nyårsfirande, till kultureliten och köerna på Ölandsbron, ja, då blir det lite tjatigt. Och faktiskt ganska negativt. Det känns som om det inte finns något som Barbro Lindgren gillar och tycker är positivt. Så är det säkert inte, men när man samlar en rad texter av det här slaget i en enda publikation blir det faktiskt lite för mycket galla.
 
Hade jag läst texterna en och en vid olika tillfällen hade jag nog ofta smålett och hållit med, men nu blir jag bara trött. Tummen ner.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela