karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

13 svenska deckardamer

Publicerad 2015-07-28 22:12:40 i

Ja, precis så heter boken jag nyss läst ut.Det är en litteraturhistorisk bok från BTJ förlag som behandlar hur Sverige i slutet av 90-talet från att inte ha haft nästa några kvinnliga deckarförfattare, plötsligt fick en hel rad. Här presenteras tretton av dem som slog igenom åren kring millennieskiftet.
 
Det handlar om Karin Alvtegen, Kerstin Ekman, Inger Frimansson, Anna Jansson, Mari Jungstedt, Tove Klackenberg, Åsa Larsson, Camilla Läckberg, Liza Marklund, Åsa Nilsonne, Aino Trosell, Helene Tursten och Karin Wahlberg. De flesta av dessa har jag läst med behällning, och det är både roligt och intressant att läsa om deras författarskap.
 
Boken är från 2009, vilket förstås märks, eftersom de flesta av dessa deckardamer kommit med ett antal fler böcker efteråt. Och idag gissar jag att man hade haft med till exempel Ingrid Hedström, Carin Gerhardsen och systrarna Grebe/Träff, för att nämna några.Men det är en rolig bok att ha och kunna titta tillbaka och slå upp i. Men man får nog förstås vara ganska deckarnördig för att gilla en sådan här bok.Och det är ju jag! =D
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela