karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Seriöst om lättsam läsning

Publicerad 2015-07-21 18:47:21 i

Jag har läst boken Nutidsromantik - från Maeve Binchy till Marcia Willett. Den är skriven  av Maria Ehrenberg, kultur- och bibliotekschef i Östra Göinge (i alla fall var hon det när den här boken skrevs). 
 
Jag tycker det är lite roligt med en litteraturhistorisk bok som tar upp sådan böcker som inte brukar tas upp i litteraturhistorien. Det handlar om lättsamma författare, sådan som är lättlästa och lite småmysiga, det som man i dagsläget ofta kallar feelgood. Oftast är de brittiska.
 
Boken går igenom genren i sig, och det är intressant, med de kopplingar hon gör till äldre svenska kvinnliga författare som Selma Lagerlöf, Victoria Benedictsson, Sophie Elkan, Birgit Sparre m fl. Alla kanske inte helt väntade, men visst har Ehrenberg en poäng här när hon drar paralleller mellan deras böcker och de nutida.
 
Men det roligaste är nog författarporträtten. När det gäller ett antal av dessa författare har jag läst stora delar av deras produktion. Det gäller framför allt Rosamunde Pilcher, Maeve Binchy, LaVyrle Spencer och Mary Wesley (den sistnämnda var jag lite förvånad över att finna i detta sammanhang), men också i viss mån Nicholas Sparks och Robin Pilcher, som jag läst litegrann av.
 
Eftersom jag "kan" de här författarnas verk väl är det roligt att läsa det Ehrenberg skriver. Det märks att hon kan och respekterar genren. Jag har skummat vissa stycken och författarporträtt som jag fann mindre intressanta, men allt som allt tyckte jag det var en underhållande bok att läsa.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela