karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Engagerande om andra världskriget och dess följder

Publicerad 2015-06-21 21:51:00 i

Britannia Road är Amanda Hodgkinsons debutroman, och det är en stark debut.Silvana och Janusz, bosatta i Polen, är nygifta och har just fått sonen Aurek när andra världskriget bryter ut. Janusz tvingas ut i kriget, och Silvana ioch Aurek ger sig på flykt, och hamnar i skogen, där de lever i flera år.
 
När kriget är slut återförenas de i England, i huset på 22 Britannia Road, som Janusz köpt. Men det är inte enkelt att bli en familj igen efter traumatisk upplevelser på varsitt håll. Vi får följa dem i England, men vi får också återblickar på både Janusz och Silvanas liv under kriget, och vi får gradvis veta vad de varit med om, och vilka hemligheter de båda ruvar på.
 
Jag gillar den här boken. Den är välskriven, och Hodgkinson vecklar upp dåtiden på ett lagom dramatiskt sätt, varvat med nutid (det vill säga, sent 40-tal). Man får sympati för både Janusz och Silvana när man får veta vad de varit med om.
 
Gillar du romaner om människor och deras inbördes relationer är det här en bok jag rekommenderar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela