karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Liten men naggande god Peter James

Publicerad 2015-05-25 21:15:09 i

Deckarförfattaren Peter James är en ganska ny bekantskap för mig. Jag började läsa honom för ett par-tre år sedan, men har nu läst det mesta som han skrivit med kommissarie Roy Grace i huvudrollen. Böckerna utspelar sig i Brighton and Hove på Englands sydkust. Jag gillar de ganska kluriga deckargåtorna, jag gillar den andlösa spänningen, jag gillar den brittiska miljön, och jag gillar Roy Grace. Dessutom vecklas en privat sidohistoria upp i böckerna. När man läser de första inser man inte att fortsättning följer, men det är ganska intressant, även om det inte har så mycket samband med varje boks huvudhistoria. Men spännande är sidohistorien som handlar om Graces försvunna fru också, det försäkrar jag.
 
Nu har jag läst en kortroman av Peter James. Den är på engelska, heter The Perfect Murder, och är en så kallad Quick Read, på blott 127 sidor. Roy Grace är inte med alls, men den är riktigt bra ändå. Boken handlar om det gifta paret Victor och Joan Smiley. De har varit gifta länge, har inga barn, och är om sanningen ska fram ganska trötta på varandra. Joan har en älskare som Victor inte känner till, och Victor träffar en prostituerad som Joan inte har en aning om. Båda börjar på varsitt håll fundera på om det inte skulle gå att göra sig av med makan/maken. Jag ska inte berätta mer, men den här lilla kortdeckaren är både spännande och ganska humoristisk, även om den är tämligen förutsägbar. Men det gör liksom inte så mycket, för man läser den med behållning till sista sidan ändå. Klart läsvärd!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela