karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Imponerande debut av rutinerad författare

Publicerad 2015-10-31 12:08:52 i

Debut och rutinerad. Låter det konstigt? Ja kanske, men Maria Nygren debuterar som författare av vuxenlitteratur med Feberfågel. Men hon har skrivit prisade ungdomsromaner, och tydligen filmmanus dessutom.
 
Det här är en riktigt bra bok. Den är spännande, välskriven, och jag gillar ju miljön, en ö i Ålands hav, det vill säga någonstans i Roslagen. Ön heter Sejdarö, och den f d polisen Linn blir skickad dit av sin arbetsgivare försäkringsbolaget för att utreda misstänkta försäkringsbedrägerier. Hon blir snabbt bekant med delar av öns befolkning. Men vem är egentligen hennes vän och vem är hennes fiende? Och varför händer det även henne saker, om det nu är bluff, det som hänt på ön?
 
Jag brukar hävda att jag inte gillar böcker med övernaturliga inslag. Men det verkar som om det är populärt just nu. Och här vet man väl egentligen inte om det verkligen är övernaturligt, eller om det är på riktigt. Hur som helst, Maria Nygren skriver med flyt, och det är svårt att släppa boken. Sedan att hon fått in så mycket handling på 246 sidor idag när många böcker är på över 500 sidor, det är skickligt, även om jag inte har något emot tegelstensromaner (så länge de är bra, så klart).
 
Jag läser gärna mer om Linn!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela