karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Queen of Crime 125 år

Publicerad 2015-09-16 20:38:00 i

Ja, igår var det precis 125 år sedan Agatha Christie föddes. De som känner mig vet att jag är en riktig Christie-nörd. Jag har alla hennes 80 romaner, de flesta av hennes noveller, och massor av böcker om och kring hennes författarskap. Och ja, jag kan nog rätt mycket om henne också. Så igår, på högtidsdagen, hade jag lovat att hålla ett föredrag på vårt lokala bibliotek om Deckardrottningen nummer 1.
 
Jag hade lagt ner rätt mycket jobb på föredraget, och kände mig nöjd inför kvällen, men man vet ju aldrig hur sådant här funkar. Den första glada överraskningen var att det kom många - i alla fall i mitt tycke. 20-25 personer hade kommit när jag satte igång, och det är fler än etablerade författare som Olle Lönnaeus och Set Mattsson drog när de var på biblioteket. Nu smickrar jag mig inte med att det var jag som var publikdragaren, utan det var förstås Dame Agatha. Men ändå.
 
Sedan tyckte jag att min idé - att ha 25 lösryckta ord, meningar och fraser uppskrivna på en powerpoint, som jag tog upp en i taget - fungerade över förväntan. Rubriken på föreläsningen var Känt och okänt om Agatha Christie, och att döma av reaktionerna var det mer som var okänt än känt för publiken, och det tyckte jag nog var okej.Publiken var med bra, skrattade och ställde frågor, så jag var helt klart nöjd efteråt.
 
I morse när jag kom till jobbet var jag nyfiken på vad jobbarkompisen Lena, som varit där under kvällen, tyckt om alltihop. Och nu får jag nästan rodna, för hennes första ord till mig var Succe! Hon hade så många lovord att jag som sagt nästan blev generad, men samtidigt blev jag förstås jätteglad över hennes beröm. Nu har jag faktiskt börjat fundera på om jag inte skulle marknadsföra mig till andra bibliotek? Det mesta av jobbet är ju gjort, och kanske finns det fler därute som skulle gilla en Christiekväll? Väl värt att fundera på. Tack för uppmuntran och idén, Lena (som jag vet läser den här bloggen regelbundet)!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela