karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Ninni Schulmans femte handlar om kuslig klassträff

Publicerad 2016-08-30 18:41:00 i

Jag tycker ganska bra om Ninni Schulmans Hagforsdeckare med journalisten Magdalena Hansson och poliserna Petra Wilander och Christer Berglund i huvudrollerna. Nummer fem i serien heter Välkommen hem och är väl inte den bästa i serien, men inte heller den sämsta.
 
Magdalena Hansson är bjuden till återträff med sin högstadieklass, men har egentligen inte lust att åka. Men eftersom hon är journalist och är lovad en intervju med den kille i klassen som blivit en kändis tänker hon att hon ändå ska åka dit. Men kvällen spårar ur totalt. Alla blir drängfulla, och under en spökvandring under natten hittas en klasskamrat död.
 
Givetvis ligger svaret på gåtan i det fördodla. Någon mådde inte alls bra  under högstdietiden, och har bestämt sig för att hämnas. Och fler dödsfall är att vänta.
 
Jag har alltid gillat böcker om skolor, internatskolor, klassträffar osv. Det är något kittlande i det (även om de klassträffar jag själv varit på har varit hur kul och positiva som helst). Därför intresserar den här boken mig. Sedan är det väl inte rocket science att lsita ut vem som är den skyldiga i och för sig, men det må väl vara hänt. Som sagt, jag tycker den här boken är okej och helt klart läsvärd, men Schulman har skrivit ännu bättre.
 
Jovisstja, ett rejält klagomål bara - har förlagen överhuvudtaget inga korrekturläsare numera? Den här boken är utgiven på Forum, som väl är ett ganska etablerat förlag. Då får man bara inte släppa igenom stavningen kocketerat. Jag fick läsa tre gånger innan  jag insåg att det var ordet koketterat som avsågs... Skärpning Forum!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela