karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Näst sista i Cliftonkrönikan

Publicerad 2016-12-27 10:43:46 i

Cometh the hour är näst sista boken i det som kallas Cliftonkrönikan, bok 6 av annonserade 7. Jag har läst alla hittills, och jag gillar dem. Det är fart, fläkt, pengar, intriger, makt, lurendrejerier, familjefejder - ja, som det brukar vara i Jeffrey Archers böcker.
 
Lady Virginia Fenwick förekommer mycket i den här boken. Hon har problem med pengar, men kan inte tänka sig att leva enklare. När hon träffar stormrike amerikanen Cyrus T Grant börjar hon dock se en utväg. Som vanligt när det gäller lady Fenwick är det mycket intriger och falskspel.
 
Familjen Clifton/Barrington har sina egna bekymmer. Giles lyckas smuggla ut sin älskade Karin från DDR, men är hon verkligen den han tror?
 
Sebastian förälskar sig i indiska Priya, men de kan inte gifta sig, eftersom hennes föräldrar redan valt ut en blivande make åt henne. Sebastian tror att han ska lyckas lösa det problemet, men det slutar inte som han trott, utan i katastrof.
 
Harry fortsätter att kämpa för sin vän Anatly Babakov, och för att han ska bli befriad från det fångläger i Sibirien där han hålls fången. Då händer något som gör att Babakov kommer att få lämna Sovjet. Men inte heller detta går som planerat.
 
Som vanligt är det full fart från start till mål, och man har svårt att släppa boken. En del av den utspelar sig faktiskt i Stockholm, och där kan jag märka att Archer inte är fullt så väl påläst som jag trott. Nej, svenske prinsen heter inte Philip, utan Carl Philip. Och nuvarande kungens pappa har inte delat ut några Nobelpriser, eftersom han dog innan han hann bli kung. Men det där är mer randanmärkningar. Jag hade nöje av boken, som vanligt med Jeffrey Archer. Nu längtar jag efter sjunde och sista delen i CXliftonkrönikan, samtidigt som jag tycker det blir lite sorgligt att lämna huvudpersonerna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela