karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Om att bryta upp och omgivningens reaktioner

Publicerad 2016-12-04 15:13:29 i

Jag har nog funderat på att läsa någon bok av Anna Fredriksson tidigare, men det har liksom inte blivit av. Men nu har jag läst Avskedsfesten, och den gillade jag verkligen, så kansek blir det fler böcker av författaren framöver?
 
Rebecca och Jacob ska skiljas. Det berättar de för bästa vännerna på den årliga svamphelgen. De poängterar att de fortfarande är bästa vänner, och att det inte råder någon dramatik, de vill gärna fortsätta att umgås som förut.
 
Men så enkelt är det ju inte. Vännerna reagerar starkt, och vet inte hur de ska hantera det. Och Rebecca upptäcker efter en tid att som singel är det inte självklart att man blir medbjuden på parmiddagar och på landet-helger, hur mycket tradition det än är. Hon känner sig sviken av vännerna. Samtidigt brottas hon med att få sitt nystartade företag att gå ihop, och med det faktum att Jacob tycks ha träffat en ny kvinna. Inte för att det gör henne något, de är ju äfortfarande bästa vänner. Eller? När Jacob berättar att han inte kommer att fira jul med Rebecca och barnen, utan med sin nya kvinna, känner sig Rebecca dubbelt sviken.
 
Jag gillar den här boken därför att den visar hur livet kan vara lite knöligt. När Rebecca börjar nätdejta går hon på ett antal nitar, i stället för att omedelbart träffa den stora kärleken, vilket känns väldigt mycket trovärdigare. Och andra saker flyter inte heller på som man hoppats. Ändå finns det något ljust och hoppfullt i den här boken, trots allt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela