karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Moströms tredje i den hopslagna serien

Publicerad 2016-07-26 17:08:03 i

Jonas Moström skrev först åtta böcker i deckarserien om poliskommissarie Johan Axberg och läkaren Erik Jensen i Sundsvall. Jag tyckte mycket om serien, och läste den med behållning, men jag tyckte nog att den tappade mot slutet. Framför allt den sista boken, Storsjöodjuret, tyckte jag var ganska medioker.
 
Kanske kände Moström också detta, för året efter påbörjade han en ny kriminalserie där huvudrollen spelas av läkaren och gärningsmannaprofileraren Nathalie Svensson och miljön är Uppsala. Första boken heter Himlen är alltid högre, och är riktigt bra. Och vad händer i slutet av boken - jo då dyker minsann Johan Axberg upp! I den andra boken om Nathalie Svensson, Dominodöden, samarbetar de två, och likaså i den tredje boken som jag läst nu, Midnattsflickor. Moström har alltså låtit sina två bokserier smälta ihop, och det fungerar alldeles ypperligt. Sundsvallsserien, som tappat stinget, får låna ut Johan Axberg (och i någon mån Erik Jensen) till Uppsalaserien, och det blir en bra kombo.
 
I Uppsala blir två kvinnliga studenter våldtagna inom loppet av några dagar. Kort därpå hittas ytterligare en ung studentska mördad och våldtagen. Alla tre kvinnorna liknar varandra till utseendet. Gärningsmannaprofilgruppen kallas in, eftersom man befarar att fler kvinnor kommer att drabbas. Man hittar en trolig gärningsman, men det ska inte visa sig vara riktigt så enkelt... Polisen börjar undersöka ett märkligt ordenssällskap.
 
Jag tycker den här boken håller riktigt bra klass. Det känns som om Moström verkligen lyckats få ihop sina huvudpersoner från två serier till en enhet, och jag ser fram emot nästa bok i serien.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela