karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Rättegångsthriller som fastnar i minnet

Publicerad 2016-11-27 15:50:23 i

I mars nästa år är det dags igen för tidningen Vi:s litteraturkryssning. En av de författare som kommer med är Malin Persson Giolito, så jag tänkte att det vore skoj att läsa något av henne. Hennes senaste bok, Störst av allt, betecknas som en rättegångsthriller (vad nu det är?) och fick just pris av Svenska deckarakademin.
 
Ja, boken består faktiskt av en rättegång, med inskjutna tillbakablickar på det skeende som ledde fram till rättegången. Därför vet man inte så väldigrt mycket till att börja med, annat än att huvudpersonen, Maja, en artonårig gymnasist, tydligen står infor rätta för något fruktansvärt. Men har hon gjort det eller inte? Och om hon gjort det, hur kom det sig att hon gjorde det? Och om inte, varför är hon misstänkt för brottet?
 
Maja och hennes kompisar bor i Djursholm, och det finns mycket pengar. Majas pojkväns pappa är stormrik, men frågan är om man är så mycket lyckligare bara för att man har pengar. När man läst den här boken är man ganska säker på att svaret på den frågan är nej.
 
Jag gillar den här boken. Den fastnar mycket i minnet, och man funderar på hur det kunde bli som det blev. Det ska bli intressant att höra författaren berätta om boken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela