karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Stark och spännande debutroman av Hörbyförfattare

Publicerad 2016-11-13 10:39:00 i

Av samma blod är Tobias Olssons debutroman. Det kan man inte tro. Han är förvisso en av de journalister som gått över till att skriva böcker, så skrivit har han ju gjort förr. Men det här är ändå en överraskande stark debut.
 
Boken Av samma blod utspelar sig i Grekland, på gränsen till Turkiet. En svensk polis hittas mördad i gränsstaden Orestiada. Polisen verkar ha hittat den skyldiga, och för svenske journalisten Jonathan Sandler är det ett jobb som troligen kommer att vara snabbt avslutat. Men Jonathan börjar ställa frågor som han inte får tillfredsställande svar på, och tillsammans med den lokala journalisten Agnes Valli börjar han gräva i mordet, något som visar sig vara farligt.
 
Samtidigt får asylrättsadvokaten Livia Köhler i Stockholm beskedet att hennes pappa, polisen Bo Köhler, mördats. Hon har inte haft någon kontakt med pappan på flera år, och när det framkommer att Köhler mördats utanför en lokal bordell, för att han vägrat betala för sitt nöje, bryr hon sig inte särskilt mycket om att pappan kommer att bli utskämd i Sverige. Men det börjar hända märkliga saker kring Livia. Någon har varit i hennes lägenhet, och snart är hon jagad, och vet inte var hon ska ta vägen för att slippa undan.
 
Det här är en riktigt spännande bok. Jag undrar om Tobias Olsson bott i området han berättar om. Annars verkar han vara väldigt väl påläst, för han känns oerhört trovärdig när han berättar om Balkankrigen för 100 år sedan, och även om dagens situation med flyktingströmmar på Medelhavet.
 
Förutom att jag verkligen gillar den här boken är det kul att Tobias sedan några år tillbaka bor med sin familj i min hemkommun, Hörby. Vi börjar få riktigt många riktigt bra författare här i byn. Det började ju med Victoria Benedictsson på 1800-talet, och både Lina Wolff och Åsa Foster har ju blivit mycket rosade för sina böcker. Dessutom har vi Ann Syhrén Tomasevic som skrev den fantastiska Glas och aska för några år sedan, Cecilia Hultberg, poeten Tomas Ekström, hans sambo Mia Maria Lindberg som skrivit en (eller flera?) barnbok (barnböcker). Kanske finns det fler som jag missat. Men inte illa för en kommun med 15 000 invånare, tycker jag.
 
Om ett par veckor ska Tobias Olsson prata om sin bok hos oss på biblioteket i Hörby. Det ska bli jättespännande att höra honom berätta! Och jag hoppas att det blir fler böcker från hans penna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela