karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Om svenska utvandrare i Minnesota

Publicerad 2016-10-23 12:07:55 i

Ola Larsmo är kulturskribent på DN, och där har han tydligen skrivit om Swede Hollow, som är en plats i St Paul, Minnesota, och som också är titeln på hans nya bok. Swede Hollow är en roman, men det märks att Larsmo forskat mycket kring Swede Hollow. Det är ett område i storstaden St Paul, som vid den tid då huvuddelen av romanen utspelar sig (förra sekelskfitet och tidigt 1900-tal) sågs som ren slum. Här samlades fattiga svenskar som av olika orsaker hoppades finna lyckan i Amerika. Vi får följa familjen Klar, familjen Lundström, Inga som hoppas "få plats" i St Paul, och några till.
 
Nu har jag bott ett år inte alltför långt från St Paul, vilket kanske gjorde mig lite mer intresserad av den här boken. Inte så att jag kände till Swede Hollow, eller Svenska Dalen, som det kallas i boken, men ändå. Och boken är verkligen läsvärd. Vi får följa de svenska familjerna genom deras vedermödor, och tills i alla fall somliga av dem får det lite bättre. I familjen Klar är det framför allt äldsta dottern Ellen som har ambitionen att ta sig ifrån Svenska Dalen, och så småningom får hon chansen. För andra, som David Lundgren, går det sämre.
 
Man kommer verkligen de svenska familjerna inpå livet, och det är intressant att läsa om hur besvärligt de hade det, och hur illa sedda de var, med tanke på debatten om invandrare i Sverige idag. Det här är inte mer än ungefär 120 år sedan, och då var det vi svenskar om flydde. Hur ser det ut om ytterligare 120 år?
 
Jag kan verkligen rekommendera Swede Hollow. Den är både lättläst och intressant, och man får sig till livs ett stycke svensk utvandrarhistoria som skiljer sig en del från Vilhelm Mobergs skildring.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela