karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Pocketdeckare från 2009

Publicerad 2017-04-25 19:12:00 i Allmänt,

I minagömmor hittade jag pocketdeckaren Gud som haver av Ingrid Elfberg, som är hennes debutdeckare. Den är inte så tokig.
 
Eva är ute på gården med sonen Sebastian, två år. Hon går bara in för att hämta den nyfödda dottern Julia. När hon kommer tillbaka är Sebastian försvunnen. Varje förälders mardröm! Sebastian hittas senare, och det konstateras att han råkat ut för en pedofil. En förskollärare på hans dagis blir misstänkt, och senare dödm. Men Eva tror inte att det är Mattias som är den skyldige. Men ingen vill lyssna på henne, varken polisen, hennes man eller någon annan, och hon börjar själv forska i fallet.
 
Jag brukar egentligen inte gilla böcker där pedofiler är med i handlingen. Jag tycker det är så oerhört obehagligt att jag undviker dem. Trots allt provade jag att läsa den här boken, och den är på gränsen till vad jag klarar av. Man får följa pedofilens tankar också, och det fixar jag inte riktigt...
 
Annars är intrigen bra och boken spännande. Jag ser att Elfberg kommit ut med fler böcker, och kanske ska jag prova någon av dem.
 
En anmärkning. Jag vet att jag är nördig när det gäller språk och stavning, men borde inte redektören ha rättat, om inte författaren insåg att det heter cacheminne, inte cashminne...?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela