karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande om flygkrasch

Publicerad 2017-04-25 22:20:10 i Allmänt,

Noah Hawley som skrivit thrillern Före fallet är tydligen också pappa till tv-serien Fargo, som jag inte sett, men som jag ju vet är väldigt omtalad. Det märks på hans sätt att skriva att han är van att tänka i bilder.
 
Scott Burroughs är konstnär, och inte en särskilt framgångsrik sådan. Han bor på Martha's Vineyard, och ska vid ett tillfälle ta färjan till New York som han brukar. Men så blir han medbjuden av Maggie, en flyktig bekant att få flyga med i deras privatplan. Med på planet förutom Scott är Maggie, hennes man, deras två barn, deras livvakt (ja, de är extremt rika, och efter en kidnappning av dottern när hon var två lever de med livvakter dygnet runt), paret Kipling som är bekanta till Batemans. Och så tre besättningsmedlemmar.
 
När planet varit i luften en dryg kvart störtar det. Alla omkommer utom Scott och fyraårige JJ Bateman. Som genom ett under hör Scott barnets gråt, och tack vare att Scott är en duktig simmare lyckas han rädda sig och pojken i land medelst en strapatsrik simtur.
 
Flygkraschen utreds av många olika instanser. Mr Kipling hade olagliga affärer, Batemans var stenrika - var kraschen en olycka eller var det någon som ville åt dem? Och vem är egentligen Scott Burroughs? Scott hamnar i rampljuset, och hans roll börjar ifrågasättas. Varför var han med på planet? Varför lyckades just han rädda sig? Vad har han för relation till JJ, som nu är ensam arvtagare till en gigantisk förmögenhet?
 
Den här boken var spännande rakt igenom. Det svagaste var kanske slutet, men det var okej det också, så jag läste med behållning.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela