karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spänning från dansk duo

Publicerad 2017-04-17 11:59:17 i Allmänt,

Anna Ekberg låter väldigt svenskt, men det är faktiskt en pseudonym för de två danska författarna Anders Rönnow Klarlund och Jacob Weinreich. De har också skrivit tillsammans under pseudonymen  A J Kazinski, och fått några böcker utgivna i Sverige. Dem har jag dock inte läst. Men nu är det alltså Anna Ekberg som gäller, och då heter boken Den hemliga kvinnan.
 
Louise bor med sin sambo Joachim på Christiansö, en ö utanför Bornholm, där hon driver ett café. Plötsligt en dag står en främmande man på caféet och säger att Louise är hans försvunna fru Helene. De är gifta, har två barn och hon är arvtagerska till ett företagsimperium. Säger han. Louise och Joachim tror honom förstås inte, men DNA-prover och foton övertygar dem om att det stämmer. Louise blir Helene och flyttar tillbaka till sitt gamla liv - som hon inte alls minns. Hon minns inte ens sina barn. Vad var det egentligen som hände då för tre år sedan, när Helene försvann. Hon börjar forska i det, men någon vill helt klart inte att hon ska få reda på sanningen.
 
Jag gillar den här boken skarpt. Den är spännande, läsningen flyter, men den är ändå inte helt förutsägbar. Jag läser gärna mer av Anna Ekberg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela