karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tät psykologisk thriller

Publicerad 2017-04-03 22:29:00 i Allmänt,

Lucie Whitehouses thriller Nära dig är det första jag läser av henne, och den är riktigt bra. En tät, psykologisk thriller, där man efter att ha avverkat de första femtio sidorna eller så bara vill läsa vidare och vidare, för att se hur det går.
 
Rowan, moderlös och med en pappa som reser mycket, hittar en familj i vännene Mariannes familj, när flickorna är sexton år. Hon trivs verkligen med Marianne, hennes bror Adam och de båda föräldrarna Seb och Jacqueline. Hon är som en del av familjen. Flickorna är oskiljaktiga, och har inga hemligheter för varandra. Marianne utvecklas till en hyllad konstnär, men fortfarande är vännerna supertajta. Men så, för tio år sedan, hände något. De grälade, och sedan dess har de inte talat med varandra. Så får Rowan en dag beskedet att Marianne är död. Hon har fallit ner från taket - en olycka? Men Rowan vet hur rädd Mazz var för höjder. Inte skulle hon gå fram till kanten av taket.Och dagen efter dödsbudet får Rowan ett kort från Marianne där det står bara "Jag måste prata med dig"
 
Rowan åker till Mariannes begravning, och får åter kontakt med familjen Glass. Hon tycker att det är något konstigt med Mariannes död, och börjar fråga människor om omständigheterna. Och något konstigt är det, men kanske inte det Rowan väntade sig. 
 
Så sakteliga börjar vi förstå vad som hände den där dagen för tio år sedan, men upplösningen blir ändå oväntad. En oförutsägbar thriller, som jag kan rekommendera.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela