karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Underbar bok för språknördar - igen

Publicerad 2017-04-12 18:52:54 i Allmänt,

När Sara Lövestam kom med boken Grejen med verb blev jag genast nyfiken, och givetvis älskade jag boken! Den är verkligen en pärla för språk- och grammatiknördar. Och nu har jag läst uppföljaren; Grejen med substantiv och pronomen (nu med nominalfraser) och hon gör det igen!
 
Tänk er att läsa en bok som handlar om svensk grammatik, och sitta och småfnissa på varannan sida... Vad sägs om en jämförelse om likheten mellan ett substantiv och en baguette? Eller en tänkt konversation om det omdebatterade ordet hen mellan två sjöhästar (!)? Boken bjuder också på en konversation om en specifik katten...
 
Det är svårt att beskriva den här boken, men är du det minsta språkintresserad, läs den! Och har du alltid tyckt att grammatik är tråkigt, och inte har förstått varför man måste kunna sånt, läs den och du kommer att upptäcka att du gillar grammatik!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela