karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Danska Nora Sand tillbaka i ny deckare

Publicerad 2017-08-14 20:09:20 i Allmänt,

För knappt ett år sedan skrev jag om Lone Theils debutdeckare Flickorna på Englandsbåten, och spådde att det skulle komma en uppföljare snart. Och mycket riktigt, nu är Den blå poetens kärlek här.
 
Jag gillar Nora Sand, journalisten som är huvudperson, och jag gillar den engelska miljön. Theils skriver trivsamt. Ämnet är också angeläget, kvinnor som försvinner, och som visar det sig, blir utnyttjade till fruktansvärda ändamål. 
 
I den här boken blir Nora Sand kontaktad av diktaren och Nobelpristagaren Manash Ishmail. Under flykten från Iran skildes han åt från sin hustru Amina, och nu är hon spårlöst borta. Sista spåret finns i England. Ishmail själv sitter på en flyktingförläggning i Danmark, och kan inte mycket göra, så han ber Nora Sand om hjälp, eftersom hon är tidnigen Globalts Englandskorrespondent. Noras jakt på Amina visar sig bli farlig för betydligt fler personer än henne själv. 
 
Boken är spännande, och jag gillar Nora Sand. Ändå tycker jag inte riktigt lika mycket om den här boken som föregångaren. Jag kan inte riktigt förklara varför, men den var inte riktigt lika rolig att läsa.Men så pass bra är den att jag trots allt
 
gärna ger nästa bok i serien en chans också.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela