karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Perspektiven växlar i fransk spänningsroman

Publicerad 2017-08-01 19:57:00 i Allmänt,

Boken Alex av Pierre Lemaitre är en annorlunda spänningsroman. Alex Prévost blir överfallenoch inkastad i en vit skåpbil som kör iväg med henne. Hennes kidnappare är mycket brutal, och man tycker verkligen synd om Alex och har sympati med henne för det hemska hon får uppleva. Hennes kidnappare lämnar henne naken i en bur upphängd flera meter över marken i en övergiven fabriksbyggnad. Hon ligger i buren i flera dagar, och plötsligt dyker det upp råttor. Och Alex kidnappare kommer inte tillbaka för att ge henne vatten, som han gjort förut.
 
Polisen vet inte vem offret är,  och inte vem förövaren är. Att man alls undersöker fallet beror på ett ögonvittne som faktiskt såg Alex dras in i bilen.
 
Kommissarie Camille Verhœven, så kortvuxen att människor inte tycks tro honom förmögen att sköta sitt jobb, har bråttom. Han har mycket lite att gå på, men inser att det handlar om dagar, kanske timmar, tills det är för sent.
 
Just som man tycker som mest synd om Alex upptäcker man att det kanske inte är så man borde känna. Perspektiven kastas om fullständigt och man undrar vad som händer. Mer vill jag inte berätta, om någon skulle vilja läsa boken själv. Allt jag kan säga är att det blir andlöst spännande, och att man aldrig kan vara säker på vad som ska hända.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela