karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande, men ettan var ännu bättre

Publicerad 2017-08-05 16:50:00 i Allmänt,

Jag har läst Jag ser dig av Clare Mackintosh. För några år sedan läste jag Jag lät dig gå av samma författare. Den tyckte jag väldigt mycket om. Den var spännande, och bjöd på en hel del överraskningar, speciellt i slutet. Därför var jag förväntansfull inför Jag ser dig. Och visst, den är spännande, och den bjuder också på en del överraskningar, men jag tycker nog inte att den lever upp till föregångaren. Inte så att jag ångrar att jag läste den, men det kanske var det att jag hade så pass höga förväntningar. Och jag får ju säga att temat i boken är rätt originellt.
 
En dag ser Zoe Walker ett foto av sig själv i en Londontidning. Fotot finns i en annons för något som verkar vara en sexannons. Zoe visar annonsen för sin familj, som inte tar henne på allvar. Bilden är inte skarp, och de hävdar att de tinte är Zoe på bilden. Men nästa dag ser Zoe samma annons, men med ett foto på en annan kvinna. Och dagen efter ytterligare en. När sedan en av kvinnorna som förekommit i en annons blir våldtagen och en annan mördad, ja, då måste även polisen som tidigare avfärdat Zoe, ta henne på allvar.
 
Som sagt, temat är annorlunda, och spänningen växer genom boken, tills man får sig en riktigt obehaglig överraskning i slutet. Jo, vid närmare eftertanke kan jag absolut märka att det är samma författare som till Jag lät dig gå. Och jo, jag läser gärna mer av Clare Mackintosh.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela