karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Vet inte riktigt vad jag tycker - spännande eller flummig?

Publicerad 2017-08-01 21:25:00 i Allmänt,

I morgon kommer jag att sakna dig är skriven av norske Heine Bakkeid. Det är hans första spänningsroman; tidigare har han skrivit ungdomsböcker. Och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det är spännande, javisst, men emellanåt lite osammanhängande. Eller så har jag bara varit okoncentrerad, jag vet inte.
 
Polisen Thorkild Aske  har just avtjänat ett treårigt fängelsestraff för att han drogpåverkad kört ihjäl en kvinna. Nu vet han inte vad han ska göra. Polis lär han inte få bli igen. Men när han får en förfrågan om att åka till en fyrholme långt upp i Nordnorge för att ta reda på vad som hänt med en ung man som är försvunnen, accepterar han. Han känner den unge mannens far, och har dåligt samvete gentemot honom, eftersom kvinnan som dog i bilolyckan var en släkting.Och mamman til den unge mannen vägrar tro att hans död är en olycka.
 
Aske inser snart att det är något som inte stämmer. Han börjar undersöka saken, och hittar snart en sargad kropp i vattnet. Men det är liket efter en kvinna.
 
Boken är som sagt spännande, och man läser på för att få veta vad som händer. Jag tycker det finns passager i boken som känns lite flummiga, det är väl den invändningen jag har. När man läst boken färdigt inser man att det delvis finns rationella förklaringar till det som verkar snudd på övernaturligt. Men litegrann stör det mig ändå. Men för all del,det gjorde inte ont att läsa den här boken. Men jag får väl se om jag kommer att läsa en eventuell uppföljare. Inte helt säkert.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela