karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Hjärteknipande fotobok om udda fågel

Publicerad 2017-12-11 22:25:00 i Allmänt,

Penguin Bloom - en udda liten fågel som räddade en familj. Ja, det är en mastig titel på boken jag just läst. Men boken är inte alls mastig. Den är skriven, eller jag borde säga skriven och fotograferad av Cameron Bloom och Bradley Trevor Greive.Det är en fotobok, och det är en liten pärla, även om jag har några invändningar. Men de är inte så allvarliga.
 
Familjen Bloom bor i Australien. De har tre söner. På en familjesemester till Thailand händer det som inte får hända, mamma Sam faller nerför ett stup och skadar sig allvarligt. Först vet man inte om hon kommer att överleva, men jo, men med en allvarlig ryggmärgsskada som gör henne förlamad. Hon blir djupt deprimerad och tycker inte att livet är värt att leva. Då dyker Penguin upp. Penguin är en flöjtkråkeunge med en skadad vinge efter ett fall ur boet, så hon kan inte heller röra sig som hon ska. Eftersom hon är svartvit döper sönerna henne till Penguin. Pappa Cameron är fotograf, och börjar fotografera Penguin i alla möjliga situationer.
 
Penguin blir familjens lillasyster. På något sätt lyckas hon ingjuta hopp i familjen, och framför allt i Sam, som på något sätt hämtar styrka i gemenskapen med den lilla fågeln.
 
Behållningen av den här boken är framför allt bilderna, men det är också en hjärteknipande sann berättelse, som inte lämnar en oberörd.
 
Mina små anmärkningar är att jag tycker boken är lite slarvig korrekturläst. Ett exempel: Ibland heter äldsta sonen Reuben, ibland heter han Rueben. Onödigt. Dessutom är översättningen lite stolpig. Vissa ordvändningar låter definitivt osvenska, och känns som klumpiga direktöversättningar. Men det tar givetvis inte bort charmen med den här boken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela