karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Kallentoft i bättre form igen

Publicerad 2017-12-03 15:23:44 i Allmänt,

Jag har läst hela Mons Kallentofts serie med polisen Malin Fors i huvudrollen. Det är hyfsat stabila svenska deckare, och även om jag börjar bli lite trött på Malins drickande, har jag ändå haft behållning av böckerna. Utom den som kom förra året, Djävulsdoften. Den var så dålig att jag funderade på att sluta läsa serien. Men så kom årets bok, Bödelskyssen, och jag beslöt mig trots allt för att ge den en chans. Kallentoft är snabbläst, om inte annat. Och se, den här boken är betydligt bättre än den förra. Malin lyckas hålla sig nykter - bara det - ochjag tycker boken faktiskt är ganska spännande. Den behandlar nätmobbing, precis som många andra böcker nuförtiden, och jag tycker intrigen är helt okej.
 
Ett paln kapas på Linköpings flygplats. När malin får reda på vem kaparen är, inser hon varför han kapat planet. Ska hon kunna prata honom tillrätta? Det verkar gå vägen, men...
 
Det här är kanske den väldsammaste Kallentoft. I alla fall är det den där flest personer dör. Jag tycker den har ett viktigt tema, och den är som sagt spännande och snabbläst. Kallentoft är inte fantastisk, men håller han den här stilen fortsätter jag nog att följa serien.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela