karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Prisad psykologisk thriller en besvikelse

Publicerad 2017-12-03 15:15:09 i Allmänt,

Jag var verkligen nyfiken på Sargad av Flynn Berry. Den hade fått Edgar Award för bästa debutroman, och Svenska Deckarakademin hade prisat den. Men nej, jag tyckte faktiskt inte särskilt mycket om den.
 
Nora tar tåget från London för att hälsa på sin syster Rachel i hennes hus på landet. När hon kommer dit ligger Rachel i en blodpöl, brutalt mördad, och hennes hund är strypt. När polisen frågar ut Nora kan hon inte låta bli att tänka på den man som överföll hennes syster för femton år sedan. Är det han igen?
 
Nora börjar forska och upptäcker att det var mycket som Rachel dolde för henne. Ju mer hon gräver, desto mer kommer fram som förvånar henne.
 
Det här sägs vara en stark psykologisk thriller, men tja, jag tycker den är ganska rörig, och framför allt greps jag aldrig av boken. Jag liksom befann mig bredvid den hela tiden. Det finns många bättre böcker i den här genren, tycker jag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela