karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Reportagebok som är både välskriven och tankeväckande

Publicerad 2017-12-15 13:15:00 i Allmänt,

Jag gillar journalisten Björn af Kleen. Jag har läst många av hans reportage och även en bok om adeln i Sveroge. Han tar upp intressanta ämnen, och han skriver på en bra svenska. Boken Zlatan, Silvia & andra svenskar innehåller porträtt av olika personer som just de två nämnda, men även Horace Engdahl, Gustav Fridolin, Magdalena Andersson, Donald Trump, Lars Danielsson och fler. Dessutom ett antal reportage t ex om Rasbiologiska institutet med sina skallmätningar, nynazister och unghögern. Allt mycket, mycket intressant. Och med tanke på uppståndelsen kring den s k kulturprofilen nyligen, alltså Katarina Frostensons man Jean-Claude Arnault, är det intressant att läsa vad det stod i porträttet av Horace Engdahl för inte länge sedan:

"Som livsstilsförebild framhåller Horace Engdahl sin franske vän Jean-Claude Arnault, akademikollegan Katarina Frostensons make som driver kulturscenen Forum i Stockholm. Arnault, berättar Engdahl, har 'tumme med' sommelieren på krogen Wasahof. Jean-Claude kan utan bekymmer skaka fram två flaskor Pomerol ur 'restauratörens cave': 'Ja, ni är ju två!'
   -Han lever det goda livet, han är nästan ensam om det, den enda som har förstånd, han borde göra om Forum till en sttilskola för unga män: bli inte hipsters, bli gentlemen!"
 
Jag undrar hur Horace känner inför det yttrandet idag...
 
Men det finns många fler läsvärda texter här, till exempel den om Donald Trump, skriven innan han blev president, men medan han kampanjade.
 
Alltså - läs den här boken. Den är otroligt bra!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela