karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Varm och mysig berättelse om olika sorters kärlek

Publicerad 2017-12-17 09:02:33 i Allmänt,

Jill Santopolo har skrivit ungdomsböcker tidigare står det på bokomslaget, men Världen utan dig är hennes vuxendebut. Och ingen dålig debut heller. Den är en varm och mysig berättelse, men inte alltför smetig, och med ett visst mått av svärta också. Jag vet inte om jag skulle kalla den feelgood, men visst, kanske. I så fall en relativt kvalificerad sådan.
 
Lucy och Gabe möts första gången den dagen tvillingtornen i New York rasar. Där och då bestämmer de att de vill göra något vettigt av livet. De blir också förälskade, och flyttar ihop. Men när Gabes jobb som fotograf ger honom chansen att joba i Mellanöstern, kan han inte sumpa den chansen. Kvar i New York blir en förtvivlad Lucy, som undrar om hon inte betydde mer än så. Så småningom repar hon sig, träffar Darren, bildar familj med honom, och gör samtidigt karriär inom tv-branschen. Men då och då dimper Gabe ner i hennes mejlbox och i hennes liv. Hon är lycklig med Darren, men det där alldeles speciella, det är det Gabe som ger henne.
 
Jag ska inte avslöja slutet på boken, som blir ganska dramatiskt, men det handlar om vilken kärlek som är vikitgast, och vad man är villig att offra för den.
 
Sammanfattningsvis alltså en helt okej debut, och jag återkommer gärna till den här författaren.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela