karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Iskall svensk deckare

Publicerad 2017-02-24 15:26:26 i

Deckaren Köld av Jakob Mjöbring utspelar sig i Arjeplog, kanske mest känt för alla internationella biltestare. Och den har definitivt en adekvat titel. Det är väldigt kallt i den här boken. Något som huvudpersonen kriminlapolisen Katja Lyss påpekar intill tjatighetens gräns. Alltså, hon bor i vanliga fall i Umeå, inte i Marbella. Jag förstår att det är kallt med -31, men även Umeå har ju förbaskat kallt på vintrarna (intygas av dottern, som pluggar där just nu). Och varför i herrans namn skaffar sig Katja Lyss inte lite kläder som lämpar sig för vinter i Arjeplog i stället för att gå i bara långkalsonger och jeans? Andra har skoteroveraller, men det faller henne inte in att skaffa något sådant trots att hon tjatar ständigt om kylan.
 
Det är mycket fart, snabba bilfärder och brutala mord i den här boken. Katja Lyss blir inkallad i egenskap av anställd på en spcailenhet, men lyckas ganska snart komma på kant med sin chef i Arjeplog, när hon envisas med att fundera på om någon med polisutbildning kan vara inblandad i morden. För det blir flera mord. Har det med biltestarna att göra? Och hur spelar sociala medier in?
 
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den här boken. Den är spännande och snabbläst. Men ibland blir det bara too much... Det känns som om Jakob Mjöbring försöker skriva en modern 2016-deckare, men någonstans lyckas han inte riktigt...
 
Tydligen planerar författaren att inom kort ge ut uppföljarna Snö respektive Is. Hmm. Det var det där med att det kan bli för mycket. Ännu mer kyla alltså. Jag får väl se om jag tycker att de är värda att ge ett försök.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela