karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande och ganska aktuellt

Publicerad 2017-02-26 15:38:54 i

Ensam kvar av Alexandra Oliva kombinerar två aktuella scenarion. De eviga realityserierna på tv och vår rädsla för en världsomspännande farsot.
 
Zoo är en av tolv deltagare i dokusåpan I mörkret. Den utspelar sig i New Englands skogar, och man ska överleva både fysiska och psykiska utmaningar. Samtidigt slår någon form av pest till i samma område, och gör mardrömmen till verklighet. Detta vet dock inte Zoo, som inte har någon kontakt med civilisationen. De fruktansvärda scener hon möter tror hon är riggade, och hon kämpar på för att bevisa för sig själv och sin man att hon kan klara den här utmaningen.
 
Jag var lite tveksam i början av den här boken, men tycker att man blev mer och mer fast ju längre man läste. Det är intressant att vi som läsare förstår  och vet vad som hänt lång tidigare än vad Zoo förstår det. När hon möter en ensam kille som söker hennes sällskap är hon övertygad om att han är en kameraman som fejkat söker hennes sällskap, och hon är mycket avvaktande mot honom.
 
Slutet känns lagom öppet. Man anar givetvis vad som kommer att hända, men helt säker kan man inte vara. Jag tyckte den här boken var klart läsvärd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela