karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

En till feelgood i restaurangbranschen

Publicerad 2017-01-22 09:59:02 i

Det har varit hyfsat gott om feelgoodböcker med bakning och matlagning som tema. Jag tänker på Jenny Colgans tre böcker om det lilla bageriet på strandpromenaden, och jag tänker på Mat och kärlek i Minnesota av J Ryan Stradal. Fast det är kanske fel att kalla den för feelgood. Den är så mycket mer - en helt fantastisk bok.
 
Nu har jag läst Vägen till Sugar Maple Inn avLouise Miller. Den påminner en del om Jenny Colgans böcker. Det bakas för fullt, och det liksom doftar äppelpaj om den här boken. Det är inte utan att man skulle vilja smaka på alla de bakverk som kommer ur händerna på bokens huvudperson Olivia Rawling. 
 
Olivia råkar sätta fyr på en efterrätt och med den restaurangen där hon jobbar, flyr hon. Hon åker till den lilla staden Guthrie i Vermont där hennes bästis Hannah bor. Där får hon jobb som bagare och konditor på pensionatet Sugar Maple Inn. Fast Olivia tror att det kommer att bli svårt att finna sig till rätta. Hon är ju en storstadstjej. Eller? Hon blir mer och mer fäst vid ortsborna, och hennes lite surmulna chef Margaret visar sig ha vissa kvaliteer också. Och sedan möter hon Martin McCracken och hans familj, och då är det kanske inte så dumt ändå. Men vem är Sylvie? Och vad betyder hon för Martin?
 
Det här är en ganska förutsägbar bok, men jag gillar stämningen i den. Det är en sådan där feelgood-bok som i alla fall jag behöver läsa med jämna mellanrum. Och i den genren är den inte dålig alls.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela