karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Svart och våldsam deckare från Skottland

Publicerad 2017-01-22 10:10:01 i

Hälsning från de döda är den första deckaren jag läser av skotske författaren Stuart MacBride. Det är också, enligt presentationen, den första boken i en planerad serie om kommissarie Ash Henderson.
 
Det brukar ibland klagas över att poliser i böcker lever sådana eländiga liv. Bråk med familjen alkoholproblem etc. Tycker man det är jobbigt ska man inte läsa den här boken, för Ash Henderson har ett eländigt liv, major way, kan man säga. Hans ena dotter kidnappades för fem år sedan, hans fru är omgift, han har dålig kontakt med sin andra dotter, han har grava ekonomiska problem... Tja, det verkar inte vara så kul. Men han är besatt av en sak - att fånga den så kallade Födelsedagsfiraren. Han kidnappar flickor strax före deras trettonårsdag, och sedan skickar han födelsedagskort till deras familjer, som visar hur de långsamt torteras till döds. Ja, jag sa att det var en svart bok, eller hur? Inte riktigt det jag brukar läsa i vanliga fall, men den är välskriven, det ska inte förnekas.
 
Ash Hendersons hemlighet är att hans egen kidnappade dotter också är ett av Födelsedagsfirarens offer. Han har hemlighållit att han och hans exfru fått födelsedagskort, eftersom han vet att han skulle bli bortkopplad från fallet om han talade om det.
 
Det är mycket våld och ond bråd död i den här boken, men trots det har den något jag gillar. Jag kan nog tänka mig att läsa mer om Ash Henderson (om han nu lyckas kravla sig tillbaka från det elände författaren lämnar honom i i slutet av boken).
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela