karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Nya Peter May får en extra dimension

Publicerad 2017-07-24 18:11:59 i Allmänt,

På semestern i Skottland köpte vi Peter Mays senaste (?) bok, Coffin Road. Vi var ju på roadtrip för att bland annat se miljöerna från hans Lewistrilogi. Coffin Road utspelar sig mestadels på Harris, som ligger söder om Lewis. Och jag får ju erkänna att boken får en alldeles extra dimension när man faktiskt varit på platserna det skrivs om, sett skyltar, och liksom hänger med på var de befinner sig. Jag hade alldeles säkert tyckt om den här boken hursomhelst, men som sagt, nu blev det något extra.
 
Boken börjar med att bokens huvudperson befinner sig på en strand på ön Harris. Han har tappat minnet, och vet inte vem han är, vad han heter, eller vad han gör där. Så småningom träffar han på människor som vet vem han är, men det säger honom fortfarande ingenting. Och de skäl han givit för att befinna sig där, och hyra ett hus på Harris, de verkar inte vara sanna. Han börjar nysta i de få ledtrådar han har, och han upptäcker saker som gör att han plötsligt befinner sig i livsfara.
 
Vi får också följa en tonårig tjej i Edinburgh, som vägrar acceptera att hennes pappa faktiskt begick självmord för två år sedan. Kanske var det något annat som hände? Karen börjar forska i sin pappas försvinnande, och plötsligt befinner hon sig också i livsfara.
 
Det här är en riktigt spännande och bra bok som liksom Mays andra böcker utspelar sig i en fantastisk miljö! Vill du inte läsa den på engelska, lär den väl bli översatt inom det närmaste året, misstänker jag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela