karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Vindlande släktkrönika från Ghana härlig läsupplevelse

Publicerad 2017-07-24 18:20:56 i Allmänt,

Yaa Gyasi, som skrivit boken Vända hem, är född 1989 i Ghana. För att vara så ung skriver hon verkligen en förvånande mogen bok. Gyasi växte upp i Alabama, men hennes debutbok utspelar sig till största delen i just Ghana. Det är en på många sätt fantastisk bok!
 
Vi får följa ett antal generationer av samma familj med början i slutet av 1700-talet, och slutet i nutid. Två systrar växer upp utan att veta om varandra. Den en blir bortgift med en engelsman, den andra förs bort för att säljas som slav. Vi får sedan följa olika medlemmar av deras släkt genom brottstycken av deras liv. 
 
Det här en jättebra bok, som verkligen går in i hjärtat på en. Jag gillar ju släktkrönikor. Om jag får anmärka på något är det väl att jag gärna haft någon form av släktträd i början av boken. Särskilt i början blir det lite rörigt att hålla reda på allas inbördes relationer, eftersom Gyasi inte precis berättar kronologiskt. Det blir lättare ju längre man läser, men som sagt, en släktkarta hade underlättat.
 
I övrigt kan jag bara rekommendera den här boken, som nog är den första jag läser som utspelar sig i Ghana, vad jag kan komma ihåg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela