karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Sista delen i Cliftonkrönikan

Publicerad 2017-06-05 17:37:00 i Allmänt,

Och nu var den läst. Sjunde delen i Jeffrey Archer Cliftonkrönikan. Sjunde och sista delen, skulle jag väl säga. Jag har längtat, men när jag hade den i min hand kändes det ändå vemodigt. Nu blir det ju inte fler delar... Den här delen har inte kommit ut på svenska än, men det kvittar. Jag har nog läst de flesta delarna på engelska. Archer är ju väldigt lättläst.
 
Den sista delen om Harry Clifton, hans fru Emma, svågern Giles och alla de andra i klanen Barrington/Clifton heter This was a man, och den är ungefär som väntat.  Full fart, mycket intriger, pengar, kärlek, hat. Helt enkelt som Archer brukar skriva. Det som har varit roligt med den här serien är ju just att man verkligen fått följa huvudpersonerna under en längre tid. I första boken föddes Harry och Giles, och i den sista har de blivit gamla. Ett par av huvudpersonerna går dessutom bort, något som är rätt vanligt i Archers böcker. Givetvis är den onda lady Virginia också på plats.
 
Ja, så mycket mer vet jag inte om det finns att säga. Jag vill inte avslöja alltför många detaljer, om det nu är så att någon vill läsa boken själv. Men så mycket kan jag säga, som att läs i så fall alla sju böckerna i ordningsföljd; det förtjänar de. Gör du det, får du följa en brittisk klan i vått och torrt och i glädje och sorg. Lättläst, spännande, ganska fort glömt, men definitivt en stunds lätt underhållning av det slag som Jeffrey Archer är mästare på.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela