karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Ann Cleeves håller stilen - och Jimmy Perez också

Publicerad 2017-03-26 21:26:13 i

Jag har gillat Ann Cleeves deckare från första början, och jag har läst alla som kommit ut. Dels de om Vera Stanhope, som är en härlig antihjälte, och självklart alla Shetlandsböckerna. Det började med en kvartett, nämligen Svart som natten, Vita nätter, Rött stoft och Blå gryning. Men sedan har hon börjat på en ny kvartett Shetlandsdeckare, fortfarande med kommissarie Jimmy Perez i huvudrollen. Där har jag läst Dött vatten och Tomma luften. När trean kom på engelska kände jag att jag inte ville vänta på att den skulle komma på svenska. Cleeves böcker är så lättlästa med ett flyt i, så det kvittar om man läser dem på engelska eller svenska. Därför har jag nu alltså läst Cold Earth, som tydligen kommer att heta Mörk jord när den kommer på svenska (samma titel som på en deckare av Belinda Bauer).
 
Så här skriver AdLibris:
"Under den mörka vintern på Shetlandsöarna framkallar det häftiga regnet ett jordskred som får vattenmassor och lervälling att sprida sig över vägen från Lerwick till Sumburgh och ut mot havet. När Jimmy Perez kör till en väns begravning får han syn på en stuga som demolerats av vattenmassorna. Han utgår först från att stugan är övergiven, men när han går in hittar han en död kropp: en mörkhårig kvinna i röd klänning. Perez föreställer sig att den döda kvinnan liksom han själv har sina rötter i medelhavsområdet och blir snart besatt av att ta reda på vem hon var. Så småningom kommer det fram att hon sannolit blivit mördad och att hon var död redan innan jordskredet nådde huset och Perez är beredd att göra allt för att ta reda på hennes identitet – och hur hon dött."
 
Det blir många samtal med många människor, innan Perez och hans kollegor avslöjar den lite förvånande upplösningen. Och Cleeves gör ett lika bra jobb som vanligt - jag gillar den här boken skarpt. Nu är det alltså bara en bok kvar i kvartett nummer 2. Ska vi inte få läsa mer om Shetlandsöarna sedan, eller kommer Cleeves att dra igång en tredje kvartett, tro? Är det någon som ska kunna klara det med hedern i behåll så är det ju hon!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela