karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Annorlunda isländsk bekantskap

Publicerad 2017-03-29 18:15:00 i Allmänt,

Den sista kvinnan är skriven av isländska författaren Audur Ava Olafsdottir och det är en läsvärd bok.
 
Marias man Flóki lämnar henne på nyårsafton, sedan han meddelat henne att han är kär i en man - deras vän som också heter Flóki. Under tiden sover deras tvååriga tvillingar gott i sina sängar. Maria söker tröst och råd hos grannen Perla, en mycket kort kvinna, terapeut och spökskrivare av deckare. Perla är full av märkliga tankar och kommentarer, och Maria beter sig inte precis heller som man skulle förvänta sig. Jag säger bara hängmatta...
 
Marias familj fortsätter att överraska. Fadern, som hon aldrig träffat, dyker plötsligt upp på Island – för att dö. Och hennes mor har inte heller berättat allt. Den ena överraskningen efter den andra uppenbarar sig, alltmedan Maria fortfarande vill tro att maken ska komma tillbaka till henne och barnen, att det bara är en tillfällig galenskap.
 
Jag gillar den här boken. Den är olik det mesta andra jag läst. Den är absolut inte förutsägbar; ända in i det sista händer saker man inte förväntat sig. Samtidigt är det ett flyt i boken, och man läser vidare för att man verkligen vill veta vad som ska hända härnäst.
 
Vill du läsa något lite annorlunda om relationer och familjeliv kan jag rekommendera den här boken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela