karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Zigic och Ferreira blir bättre och bättre

Publicerad 2017-03-05 16:27:15 i

Efter din död är Eva Dolans tredje deckare på svenska. Liksom de tidigare Lång väg hem och Döda talar inte är huvudpersonerna poliserna Zigic och Ferreira som jobbar på hatbrottsenheten i Peterborough.
 
Jag gillade debutboken ganska bra, tyckte bättre om tvåan, och faktum är att jag gillar den här tredje boken ännu mer. Jag tycker upplägget är intressantare, intimare, och man kommer närmare huvudpersonerna.
 
Dawn Prentice hittas död , knivhuggen till döds, i sitt hem. På ovanvåningen ligger hennes svårt handikappade dotter Holly ihjälsvulten, eftersom Dawn inte kunnat ta hand om henne. Vem var mördaren egentligen ute efter? Dawn, antar man först. Men Holly driver en kontroversiell blogg om bland annat dödshjälp, och har många som inte tycker om henne. Tidigare har också Dawns nya bil blivt nedklottrad med ordet "Miffo". Därför kopplas hatbrottsenheten in.
 
Vi får möta grannarna  Julia och Matthew och deras fosterbarn. Något konstigt är det bestämt med fosterbarnen, men vad? Vi får också lära känna Dawns exman Warren med nuvarande sambo Julia och styvsonen Benjamin. Alla verkar de ha något att dölja, men har det med mordet på Dawn att göra, eller är det privata hemligheter?
 
Jag ska inte avslöja mer av handlingen, men jag sträckläste mer eller mindre den här boken. Gillar man brittiska deckare och inte har provat Eva Dolan tycker jag att det är dags att göra det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela