karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Bokhandel efter bageri

Publicerad 2017-05-27 18:06:58 i Allmänt,

Efter att ha skrivit tre böcker om det lilla bageriet på strandpromenaden har nu Jenny Colgan lämnat Cornwall, och begett sig till Skottland, där hennes nya bok Den lilla bokhandeln runt hörnet, utspelar sig. Jag tror det var klokt att börja på en ny serie. Jag gillade bageriböckerna, men det känns som om Colgan mjölkat ut det som går ur den idén.
 
Den här boken handlar om bibliotekarien Nina Redmond, som får sparken från sitt jobb på grund av nedskärningar. Hon vet inte vad hon ska ta sig till nu; att matcha rätt bokj till rätt person är hennes specialitet. 
 
Hon får syn på en annons om en skåpbil som är till salu, och vips finner hon sig stå som ägare till en rullande bokhandel. Men hon får inget parkeringstillstånd i Birmingham där hon bor, och byborna i den skotska by där hon köpte bilen vill att hon ska stanna där.
 
Den ähr boken påminner en del om bageri-serien; det märks att det är samma författare. Men här är det alltså böcker det handlar om. Jag vet inte om allting är så trovärdigt - Nina tar med sig massor av böcker från det bibliotek där hon jobbar, och säljer dem sedan i sin rullande bokhandel. Men min undran är, är de inte biblioteksmärkta? Kan hon verkligen sälja dem som nya, vilket det verkar som hon gör?
 
Men om man bortser från sådant som att det ska vara relaisitskt är det här också en ganska mysig feelgood med en hel del kärleksförvecklingar, men givetvis med ett lyckligt slut till sist. Undras om det här också ska bli en serie? Och undras i så fall om storyn håller för det? Tja, den som lever får se.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela