karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

En man utan minne och en man som försvinner

Publicerad 2017-05-23 09:14:43 i Allmänt,

Jag tycker att Lisa Jewell tillhör de bättre författarna när det kommer till feelgood. Det finns en svärta och en nerv i hennes böcker, inte bara gulligull och feelgood. Hennes nya bok Jag fann dig är inget undantag.
 
Singelmamman Alice hittar en man på stranden utanför sitt hus. Han sitter där i regnet, och när hon frågar hur det är med honom minns han ingenting. Inte vem han är, inte vad han gjort, inte varför han är där. Alice tycker synd om honom, och erbjuder honom husrum för en natt eller två.
 
Samtidigt oroar sig unga nygifta Lily, för hennes man har inte kommit hem från jobbet. Hon ringer polisen, och när de sätter sig in i fallet meddelar de Lily att hennes man inte existerar. Det finns ingen med hans namn.
 
Vi får också följa en berättelse om en familj på semester, som utspelar sig 1993, alltså för över 20 år sedan. Det börjar bra, men något fruktansvärt händer, och vardagen blir aldrig mer sig lik.
 
Givetvis hör alla dessa scenarion ihop, och ju närmare vi kommer slutet, desto mer förstår vi hur allt händer ihop. Förutsägbart? Tja, kanske, men ändå inte. Jewell bjuder hela tiden på små överraskningar, och jag tycker som sagt att hon är en av de bästa i den här genren.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela