karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Ny Läckberg som det lönat sig att vänta på

Publicerad 2017-05-01 08:26:00 i Allmänt,

Häxan är Camilla Läckbergs tionde bok om polisen Patrik och hans kollegor i Tanumshede, och om Patriks fru Erica, som alltid lyckas bli inblandad i de mord som med regelbundenhet begås i lilla Fjällbacka med omnejd. Det är tre år sedan den senaste boken kom, men Läckberg har ju bland annat fått barn sedan dess, så hon har väl haft lite annat att syssla med.
 
Jag ska erkänna att jag varit ganska kluven till Läckbergs böcker. Det började bra, men de senaste böckerna har liksom gått på tomgång. Jag har läst dem mest av gammal vana, och för att jag ändå har velat se hur det går för Patrik och Erica och personerna kring dem.
 
Men Häxan är faktiskt en positiv överraskning. Den är tjock, över 600 sidor - Läckbergs längsta bok hittills skulle jag tro - och den är riktigt bra. Vi åfr följa tre parallella historier. Dels i nutid, där en liten fyraårig flicka försvinner, och så småningom hittas död. Dels för trettio år sedan, där en lika gammal flicka försvann - från samma gård - och hittades död. Och dels är det en historia om 1600-talet och häxprocesserna då. 1600-talshistorien är intressant, men har väl egentligen väldigt lite med de andra två skeendena att göra, vilket man ju kan tänka sig. Precis i slutet kommer en passus som binder ihop 1600-talet med nutiden, men jag får väl säga att det känns lite konstruerat, bara för att, liksom.
 
Men de två moderna historierna är både bra och spännande. Många aktuella ämnen tas upp, som flyktingfrågan, pressen på ungdomar att se ut och vara på ett visst sätt, mobbing och en hel del annat som jag inte ska avslöja här. Jag kan väl bara säga att detta utan tvekan är Läckbergs blodigaste bok hittills...
 
Jag hoppas att Läckberg fortsätter på det här sättet, för då ser jag verkligen fram emot att läsa hennes nästa bok. Och givetvis har hon, som alltid, en rejäl cliffhanger i slutet, så att det blir en bok till, det vet vi.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela