karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Skotsk-svensk feelgood med verklighetsbakgrund

Publicerad 2017-05-07 19:04:01 i Allmänt,

Händig man sökes är skriven av Jöns Hellsing, son till Lennart Helllsing och Yvonne Lombard. Den har en viss svenskanknytning, men utspelar sig i Skottland, i en liten by längst ut på ön Islay i Inre Hebriderna. I verkligheten heter byn Portnahaven, i boken An Caladh. Familjen Hellsing äger egendom i just Portnahaven, och när jag läst boken och sedan läser en lång DN-intervju med Jöns Hellsing märker jag att Hellsing lånat en hel del från verkligheten till sin bok, något som han också är öppen med.
 
28-årige Londonbon John drömmer om att bli författare, men sover på Frälsningsarméns natthärbärge ochdet händer att han får tigga ihop till dagens mat. Inte riktigt som han tänkt sig livet... Hans mamma är bekymrad, och önskar att han skulle få ett jobb. Av en slump hittar John en annons i dagstidningen som börjar "Händig man sökes..." Det handlar om att renovera en fyrvaktarbostad. Man får bo i huset man renoverar och får viss ersättning. Och fyrvaktarbostaden ligger alltså utanför An Caladh. John förfalskar såväl cv som referenser och foton på arbetsprover utan större tvekan, och till sin förvåmning får han jobbet. Nu är ju problemet att han inte är någon snickare, men det får lösa sig på plats, tänker John, som ser detta som det gyllene tillfället att i lugn och ro få skriva på sin bok.
 
John lär känna diverse blandat folk. Lordens hustru, lady Anna (som är från Sverige, (här alltså Sverigeanknytningen), pubägarinnan Heather, grannen Neil, som visar sig bli en riktigt räddare i nöden när det gäller renoveringsarbetet, och många fler. Snart händer saker John definitivt inte planerat, när byryktet förknippar honom med två av byns damer, däribland lady Anna. Det händer en hel del oväntade saker, men Hellsing håller ihop det bra, och han kan definitivt skriva. Inte så konstigt kanske, eftersom han till vardags försörjer sig som copywriter.
 
Det här skulle jag kalla en feelgood, men samtidigt finns det lite spänning och faktiskt ett mord i den. Men någon deckare är det inte. Det sägs på omslaget att det är första delen i Hope Island-trilogin, så det blir tydligen två böcker till, och inte mig emot. Med tanke på slutet vill jag väldigt gärna veta hur det fortsätter, och ser fram emot att läsa mer om John och de andra i An Caladh.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela