karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tredje delen i Singöserien

Publicerad 2017-05-01 08:11:18 i Allmänt,

Jag har tidigare bloggat om de två böckerna Singöspionen och Mordbrännaren. De utspelar sig i en trakt där jag tillbringat min barndoms somrar, och därför tyckte jag det var kul att läsa dem, men annars var jag inte jätteimponerad, ser jag när jag tittar tillbaka på mina blogginlägg. Men nu när jag läst tredje och avslutande delen i serien, Sändebudet, tycker jag faktiskt att den är ganska bra. Kanske har jag vant mig vid Gustafson-Kants sätt att skriva, eller så är det fenomenet att det är trevligt att återvända till litterära karaktärer som man träffat förut. Men jag tycker nog också att intrigen är lite bättre den här gången.
 
Här handlar det om en märklig präst, internationell brottslighet med koppling till lilla Singö, en drunknad exmilitär, och så förstås poliskollektivet i Norrtälje polishus med Lena och Solbritt i täten.
 
Man skulle nog kunna kalla den här serien för mysdeckare, trots att det sker en del otrevligheter.. Men det ligger ändå en sky av grillos, trevliga middagar, familjumgänge och andra trevligheter över alltihop. På sätt och vis hade jag nog kunnat tänka mig att läsa mer om Solbritt och hennes Rune, men samtidigt är jag glad att författarna stoppar här, när serien, i mitt tycke, är på topp. Det hade kunnat bli lite patetiskt i stället för ännu trevligare.
 
Vill man läsa en serie svenska mysdeckare i fin skärgårdsmiljö kan jag, om än med viss tvekan, rekommendera den här serien.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela