karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Vackert och gripande

Publicerad 2017-05-14 18:12:00 i Allmänt,

Kelly Rimmer är tydligen en stor författare i hemlandet Australien, men Jag utan dig är nog den första boken av henne som översatts till svenska. I alla fall har jag inte läst något annat av henne förut.
 
Callum och Lilah bor båda i Sydney. En dag träffas de av en slump på färjan från centrala Sydney till den förort de båda bor i. Callum är allt Lilah inte är, och allt hon inte är ute efter. Men ändå. Det tänds en alldeles speciell gnista mellan dem. Lilah försöker hålla emot, och det har hon en alldeles speciell orsak till. Till sist ger hon upp. Men snart måste hon avslöja sin stora hemlighet för Callum. För att skona honom gör hon i stället slut med honom, och Callum förstår ingenting. Han har trott att Lilah var lika förälskad i honom som han i henne.
 
Callum är helt apatisk av sorg tiden efter att de brutit upp. Så en dag ringer Lilahs mamma Peta. Det hon har att berätta för Callum kunde han aldrig drömma om, och han ställs inför ett svårt beslut. Ska han satsa på kärleken till Lilah trots att han vet att det kommer att orsaka honom en enorm smärta?
 
Den här boken är på gränsen till för snyftig, men  författaren lyckas hålla sig på rätt sida gränsen tycker jag. Boken är en bagatell, men en rörande och vacker bagatell.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela