karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Feelgood från O'Flanagan ungefär som väntat

Publicerad 2017-11-20 21:57:31 i Allmänt,

Som vanligt när jag åker bort tog jag förra helgen med mig för lite att läsa, så jag köpte en pocketbok under helgen. Det blev Familjehemligheter av Sheila O'Flanagan. Jag har läst några av hennes tidigare böcker, och precis som de är det här irländsk feelgood i mellanskiktet. Absolut läsvärt, men inte någon av de där riktigt bra feelgood-romanerna.
 
Syskonen Steffie, Davey och Roisin planerar att överraska sina föräldrar på deras 40-åriga bröllopsdag. Ja, i ärlighetens namn är det väl mest storasyster Roisin som planerar, så som det brukar vara. Davey bor utomlands, och Steffie förväntas fixa allt som Roisin beordrar henne till. Roisin vill att föräldrarna ska få en riktigt fin överraskning. Och en överraskning blir det minsann, men det är inte föräldrarna som blir mest förvånade. De har nämligen i alla år burit på en hemlighet, som de nu avslöjar. Chocken blir stor. Men inte nog med det, det finns ytterligare en hemlighet, och om den första chockade syskonen, är detta en bomb. Det idealiska äktenskapet visar sig inte riktigt ha varit vad det verkar som. Steffie vet inte hur hon ska hantera nyheterna, och flyr. Hon fastnar i ett oväder, och råkar ut för en bilolycka.
 
Som de flesta feelgood-romaner är den här, när titelns familjehemligheter väl avslöjats, ganska förutsägbar. Och givetvis slutar det lyckligt. Det är nästan obligatoriskt.
 
Den häe boken var en stunds okej underhållning, men inte så väldigt mycket mer.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela