karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Historisk kärleksroman, men med substans

Publicerad 2017-11-26 14:29:21 i Allmänt,

Sommaren före kriget av Helen Simonson utspelar sig i engelska Rye sommaren 1914. Beatrice Nash som just förlorat sin pappa, får jobbet som ny latinlärare. Det ses inte med blida ögon av alla - en kvinna, när en man också sökte... Den lokala matriarken Agatha Kent tar Beatrice under sina vingars skugga, och hon blir snart bekant med familjen Kents  två brorsöner (eller möjligen systersöner?), framför allt med Hugh, som snart är färdig läkare.
 
Sommaren i Rye är händelserik men ändå stillsam. Samtidigt mullrar det i världen, och snart är det dags för många unga män att dra ut i krig.
 
Det här annonseras som en roman i Jane Austens anda, och efter som jag ska erkänna att jag inte läst Austen, ska jag inte uttala mig om det. Det jag kan säga är att det här inte bara är en lättviktig kärleksroman. Det handlar om romers situation, våldtäkt med graviditet som följd, belgiska flyktingars situation, en fars förtryck av dottern, klasskillander och mycket annat. Det tog ett tag att komma in i boken, i början var den lite seg, och jag hade lite svårt att hålla isär personerna. Men andra halvan av boken läste jag med stor behållnig, och jag tycker definitivt boken är läsvärd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela